2015年の5月に、京都の狩野派展、PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭、KYOTOGRAPHIE 京都国際写真祭 2015、光悦寺などを訪れたときの記録。 In May 2015, I visited to Kano school of Kyoto exhibition, PARASOPHIA: Kyoto International Contemporary Arts Festival, KYOTOGRAPHIE Kyoto International Photography Festival 2015 and Koetsuji so on.
2016年2月11日木曜日
琳派 - 光悦の死 ある時代の終焉 Rinpa - Koetsu's death and the end of a age
本阿弥光悦は、家康からもらいうけたこの鷹峰の地に、楽園ともいえる芸術村を作り、数々の名品を後世に残した。
この鷹峰の地は、豊臣秀吉が、京都の周囲に作った御土居の外側にある。つまり、当時の人々の意識では、京都の外にある地域ということになる。
今も、世界的な観光都市である京都の喧騒とは、無縁の世界が、幸いにもここにはある。
光悦の墓は、この光悦寺の一角にある。
同じ光悦寺の中の少し離れた場所には、光悦の父や母、子や孫などの本阿弥家一族の墓もあった。
光悦が生まれたのは、永禄元年、1558年で、まだ戦国時代の真っ只中だった。
大航海時代の影響は日本にも及び、西日本を中心に、南蛮文化が流行する。
光悦のような、自由な芸術が生まれた背景には、そうした激動する時代の雰囲気があった。
光悦が亡くなったのは、寛永14年、1637年。光悦にこの鷹峰の地を与えた家康はすでに亡く、第3代将軍である家光の時代になっていた。
この寛永14年には、九州で島原の乱が起こっており、江戸幕府はキリシタンなどの外国の影響を徹底的に排除するために、鎖国への道を進んで行くことになる。
光悦の死は、まるで一つの時代の終焉を象徴するような出来事だった。
Honami Koetsu is, in the land of this Takagamine undergoing got from Ieyasu, make art village that can be called paradise, leaving to posterity a number of masterpieces.
The land of this Takagamine is, Hideyoshi Toyotomi, is outside of your Doi made around Kyoto. In other words, in the consciousness of the time of the people, it comes to the region that is outside of Kyoto.
Even now, the Kyoto hustle and bustle is a worldwide tourist city, unrelated to the world, there is fortunately here.
Tomb of Koetsu is on the corner of this Koetsuji.
Same in a little away in the Koetsuji, father and mother of Koetsu, was also the tomb of Honami family home, such as child and grandchildren.
Koetsu's was born, Eiroku first year, in 1558, it was still in the midst of the Warring States period.
The influence of the Age of Discovery spans also in Japan, especially in the West, barbarian culture is prevalent.
Koetsu such as, in the free art was born background, there was atmosphere of the times that such upheaval.
Koetsu's passed away, in 1637. Ieyasu gave the land of Takagamine already died, it had become a house light of the era is the third shogun.
The 1637, and going on the Shimabara Rebellion in Kyushu, the Edo shogunate in order to eliminate thoroughly the foreign influence of the Christian, it would be to go down the road to the seclusion.
Death of Koetsu was the event, such as to symbolize the demise of like one of the era.
(Translated by Google Translate)
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