2016年2月11日木曜日

琳派 - 刀の目利きとしての本阿弥光悦 Rinpa - Honami Koetsu as a connoisseur of the sword


京都、鷹峰の法悦寺の門構え、そしてそのアプローチは、実に美しい。

本阿弥光悦の美意識を、そのままこの世の形として、表現したようだ。

光悦寺を訪れる人は、心穏やかに、この小道を歩き、その中への進んでいく。


本阿弥光悦は、代々、足利将軍家に使え、刀の修理や目利きを行っていた家柄に生まれた。

足利将軍家には、能楽の世阿弥などを始め、なんとか阿弥、という同朋集という人々がいた。

阿弥という名前は、元は時衆の信者だったが、本阿弥光悦自身は、日蓮宗の熱心な教徒だった。

光悦が生きた時代は、足利時代の終わりである戦国時代から江戸時代の時代の変わり目だった。

江戸時代の文化は、まだ生まれておらず、文化の中心はまだ京都で、足利将軍家に使えていた職人や文化人たちが、当時の文化の担い手だった。

光悦や宗達、その後の尾形光琳が作り出した琳派という芸術は、やがて、江戸時代の文化を象徴する存在になっていく。

Kyoto, Mongamae of ecstasy temple of Takagamine and its approach, is really beautiful.

The aesthetics of Honami Koetsu, as it is in the form of this world, seems to have representation.

Visitors to Koetsuji is, mind gently, to walk this path, proceed into that.

Honami Koetsu is, from generation to generation, can be used to Ashikaga shogunate, was born to the family that was going to repair and connoisseur of the sword.

The Ashikaga shogunate, started such as Zeami of Noh, was somehow Honami, people buy that companions collection called.

Named Ami, but the original was a believer of Tokishu, Honami Koetsu itself, was an avid Muslims of Nichiren Buddhism.

Koetsu lived era, it was the turn of the Edo era of the era from the Warring States period is the end of the Ashikaga era.

Culture of the Edo period, not yet born, the center of the culture is still in Kyoto, artisans and cultural people who had used the Ashikaga shogunate is, was a leading figure at the time of culture.

Koetsu and Sotatsu, art is that subsequent Korin Ogata has created Rimpa, eventually, will become a presence to symbolize the culture of the Edo era.

(Translated by Google Translate)

0 件のコメント:

コメントを投稿