2015年の5月に、京都の狩野派展、PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭、KYOTOGRAPHIE 京都国際写真祭 2015、光悦寺などを訪れたときの記録。 In May 2015, I visited to Kano school of Kyoto exhibition, PARASOPHIA: Kyoto International Contemporary Arts Festival, KYOTOGRAPHIE Kyoto International Photography Festival 2015 and Koetsuji so on.
2016年2月11日木曜日
琳派 - デザイナーとしての本阿弥光悦 Rinpa - Koetsu as a designer
光悦寺の大虚庵は、光悦が建てた茶室だが、その茶室自体よりも、それを囲む生垣が、光悦垣つとに知られている。
竹を編んだ独特の構成は、光悦のデザインセンスの高さを後世に伝えている。
光悦は、家業である刀の修理や目利きなどを行いながら、いろいろな工芸品を作ったりもしている。
国宝に指定されている、舟橋蒔絵硯箱は、不必要に盛り上がった上蓋が印象的な、光悦を代表するデザインだ。
また、光悦は、数多くの茶碗を作っている。
光悦の作った、不二山という茶碗は、国宝にもなっている。
光悦の茶碗は、すべて轆轤を使わずに、手を作って作られたもので、同じ京都の楽茶碗に影響を受けているようだ。
飲み口が特徴で、飲む人が飲みやすいというよりは、むしろ飲みにくく、飲むことを拒絶しているような印象がある。
硯箱にしても、茶碗にしても、道具としての本来の役割ではなく、造形的な美しさや、遊びを優先してデザインしているのが、光悦のデザインの特徴と言えそうだ。
それは、光悦のみならず、琳派全体に言えることであるかもしれない。
Taikyoan of Koetsuji is, but tearoom Koetsu was built, than the tea house itself, the hedge surrounding it, known early in the fence Koetsu.
Unique configuration braided bamboo is transmitted to posterity the design sense of the height of the Koetsu.
Koetsu is, while performing such as repair and connoisseur of the sword is a family business, it is also or create a variety of crafts.
Has been designated as a national treasure, Funabashi Makie writing box, the lid was raised to unnecessary is impressive, it is design to represent the Koetsu.
In addition, Koetsu is making a number of tea cup.
Koetsu made of, teacup that Fuji has also become a national treasure.
Cup of Koetsu, all without using a potter's wheel, which has been made to make a hand, seems to be influenced by the ease bowl of the same in Kyoto.
Drinking is a feature, rather than easy to drink a person to drink, there is impression that refused to rather difficult to drink, drink.
Even in the writing box, even in the bowl, rather than the original role as a tool, and the figurative beauty, are you design in favor of the play, likely say that features of the design of Koetsu.
It is not Koetsu only, it may be that said throughout Rinpa.
(Translated by Google Translate)
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