2016年2月11日木曜日

琳派 - 書人としての光悦 Rinpa - Koetsu as a Calligrapher


光悦寺の中は、木々が押し茂っており、全体を見通すことができない。

迷路のような内部を、立て札などを頼りに、ぐるぐると、巡ることになる。

これも、光悦のデザインなのだろう。現代の空間デザインや、都市デザインに通じるところがある。


光悦は、寛政の三筆に数えられる書人でもある。

俵屋宗達の下絵の上に和歌を書いた、数々の和歌の書が、とりわけ有名だ。

光悦は、熱心な日蓮教徒でもあったが、その光悦が書いた、日蓮の立正安国論をある展覧会で目にしたことがある。

和歌などの華麗な書に比べると、いわゆる遊びの部分は、影を潜めている。

しかし、文字の大きさを変えたり、同じ字の字体をわざと変えたりと、光悦らしさは十分に現れている名品だ。

Koetsuji Among, the trees have overgrown press, it is impossible to see through the whole.

The internal maze-like, to rely on, such as Tatefuda, round and round, will be over.

This is also, probably design of Koetsu. And contemporary of space design, there is a place that leads to the city design.

Koetsu is also in writing who is counted in there best calligraphers in Kansei age.

He wrote a poem on the Sotatsu Tawaraya sketch, The Book of numerous poetry, but especially famous.

Koetsu, which was also an avid Nichiren Muslims, the Koetsu wrote, there is a thing that you see in the exhibition which is a stand Masayasu public opinion of Nichiren.

Compared to the brilliant writing, such as poetry, part of the so-called play is hushed shadow.

However, changing the size of the character, and intentionally or changing the font of the same character, but masterpieces Koetsu likeness is that enough to appear.

(Translated by Google Translate)

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