2015年11月8日日曜日

狩野派 狩野内膳 Kano School - Kano Naizen


狩野内膳は、1570年に荒木村重の家臣の家に生まれた武士だった。

荒木村重は、織田信長の手で滅ぼされ、内膳は行き場を失って、狩野松栄の元で絵師となった。

やがて豊臣秀吉の元で絵を描くようになり、秀吉にも高い評価されていた。

この展覧会には、わずか2点しか展示されていなかったが、他の絵師達を圧するほどの存在感を誇っていた。

作品は、南蛮図屏風と豊国祭礼図屏風。

特に、豊国祭礼図屏風は、私の最も好きな絵画の一つでもある作品で、会場でゆっくりと鑑賞することができた。

豊臣秀吉の7回忌に行われた祭礼を描いたもので、法事にも関わらず、京都中が踊り狂っている様子が描かれている。

六曲二又の左側の屏風には、中央に大きな2つの踊りの輪が描かれていて、屏風全体に大きな躍動感を与えている。

描かれている一人一人の衣装が実に華やかで、中には、タケノコのような不思議な被り物をしている人物もいる。

狩野内膳は、大坂城の合戦で豊臣氏が滅んだ翌年に亡くなった。

最後の最後まで、豊臣氏と縁のある絵師であった。

Kanō Naizen was a samurai who was born in the house of vassal of Murashige Araki in 1570.

Murashige Araki, it is destroyed at the hands of Nobunaga Oda, Naizen with nowhere to go, it became a painter in Kano Shoei of the original.

Eventually began to draw with Toyotomi Hideyoshi of the original, it had been highly regarded in Hideyoshi.

In this exhibition, but it had not been just two points only exhibition, had been proud of the presence of about applying the other painter us.

Work, what number figure screen and Toyokuni festival figure screen.

In particular, Toyokuni festival figure screen is, in my most favorite paintings, which is also one of, was able to slowly watch at the venue.

The one that drew a festival that took place in Toyotomi Hideyoshi of 7 death anniversary, in spite of the memorial service, is depicted how are crazy dance medium-Kyoto.

On the left side of the folding screen of six songs bifurcated, central to have drawn the wheel of a big two of dancing, it has given a great sense of movement in the entire folding screen.

Depicted person's costume is a really gorgeous, some are, some persons have a strange headgear such as bamboo shoots.

Kanō Naizen, the Toyotomi clan died the following year that perished in the Osaka Castle battle.

(Translated by Google Translate)

2015年10月11日日曜日

狩野派 狩野長信 Kano School - Kano Naganobu


狩野長信は、狩野永徳の父にあたる松栄の四男だったが、松栄の晩年に生まれたことから、永徳や宗秀とはかなり年が離れており、永徳の子の光信や孝信よりも年が下だった。

おそらく、狩野家の存続のためだろうが、狩野家の中でも、最も早く徳川家康の元に赴き、駿府の地で絵を描いていた。

後に、狩野探幽が江戸入りする際にも、狩野長信がその仲介を行っていたという。

この展覧会では、わずか1点が展示されていただけだったが、その絵は、花下遊楽図屏風。この展覧会に出展された、唯一の国宝だった。

満開の桜の木の下で、踊りや遊びを楽しむ女性の姿が描かれている。

女性は、出雲阿国の影響を受けてだろうか、男装をしてるのがユニークで、自由な桃山時代の雰囲気を、よく伝えている。

長信は、承応3年、1654年、77才で亡くなる。短命が多い狩野家にあって、その名のように、珍しく長命だった。

Kano Naganobu, which was the fourth son of Shoei falls father of Kano Eitoku, since it was born in the later years of Shoei, has been away quite a Eitoku and SoShigeru year, Mitsunobu and year than Takanobu children of Eitoku but it was below.

Perhaps, but probably because of Kano house survive, even in Kano house, and traveled to most early Tokugawa Ieyasu of the original, had been painting in the land of Sumpu.

Later, when the Kano Tanyu to Edo entering also, that Kano Naganobu had made the mediation.

In this exhibition, but only one point was only on display, the painting, flower under Recreation figure screen. Was exhibited in this exhibition, it was the only national treasure.

Under the trees of cherry blossoms in full bloom, it is depicted the figure of women who enjoy the dance and play.

Women, I wonder under the influence of Izumo no Okuni, unique that have a Cross, the atmosphere of free Momoyama period, are reportedly well.

Naganobu is, 1654, died at 77 years old. It met the short-lived many Kano house, as its name suggests, it was a rare long-lived.

(Translated by Google Translate)

狩野派 狩野甚之丞 Kano School - Kano Jinnojyo


狩野宗秀の嫡男で、探幽の叔父にあたる狩野甚之丞。

狩野宗秀は、その死にあたり、幼い甚之丞の世話を、甥の狩野光信に託している。

狩野甚之丞は、幼い狩野探幽らとともに、狩野派の様々なプロジェクトに参加して、重要な役割を果たしていた、と言われている。

この展覧会では、3点が出展されていた。

柳下高士図襖という作品は、狩野探幽の同様の作品と並べて展示されていたが、同じ屋敷の別な部屋にそれぞれ描いた襖絵で、探幽らと絵を描いている甚之丞の姿を、想像させる。

狩野甚之丞は、寛永3年、1626年、46才で亡くなった。

In eldest son of Kano Sohsyu, it falls uncle of Tanya Kano,  Jinnojyo.

Kano Sosyu is, per its death, take care of the young Jinnojyo, are entrusted to the nephew of Kano Mitsunobu.

Kano Jinnojyo, along with the young Kano Tanyu, et al., To participate in various projects of the Kano school, is said to have played an important role, and.

In this exhibition, three works have been exhibited.

Work called Yanagishita Takashi Zufusuma, which had been exhibited side by side with similar works of Kano Tanyu, in the sliding door paintings depicting each to another room of the same house, the appearance of Jinnojyo depicting the Tanyu from the picture , to imagine.

Kano Jinnojyo, 1626, died at 46 years old.

(Translated by Google Translate)


狩野派 狩野宗秀 Kano School - Kano Sohsyuh


さて、これまで、室町時代の狩野正信に始まり、徳川幕府での御用絵師としての地位を確立した狩野孝信まで、いわば、狩野派の後継の流れを見てきた。

ここで、その間の、いわば周辺の狩野派の絵師たちを見てみたい。

狩野宗秀は、狩野永徳の弟で、永徳が安土城の壁画の仕事で現地に長期間の出張中に、永徳から狩野家のことを任されていた人物。

狩野宗秀の作品では、織田信長像がよく知られているが、この展覧会での、宗秀と特定されている作品は、3点が展示されていた。

京都の相国寺の柳絵屏風は、柳の太い木が屏風の左に側にどっしりと構え、枝は激しい風に右から左に揺れている。

宗秀は、兄の永徳の影響を受けて、ダイナミックな画風であったと言われているが、この柳を見ると、確かに頷ける。

Well, so far, it is beginning to Kano Masanobu Muromachi era, until Takanobu Kano that has established itself as a patronage painter in the Tokugawa shogunate, so to speak, we have seen the flow of the successor of the Kano school.

Here, in the meantime, I want to speak, take a look at the Kano school of painters around.

Kano Sohsyuh is a younger brother of Kano Eitoku, a person Eitoku is a long period of time during a business trip to the local in the mural work of Azuchi Castle, it had been entrusted with that from Eitoku Kano house.

In the work of Kano Sohsyuh, but Nobunaga Oda image is well known, in this exhibition, the works that have been identified as Sohsyuh, three points had been exhibited.

Willow picture folding screen of SOUKOKUJI of Kyoto, stout stance thick trees on the side to the left of the folding screen of willow, the branches are swaying from right to left in fierce wind.

Sohsyuh is, under the influence of the older brother of Eitoku, but is said to have a dynamic style of painting, looking at this willow, certainly well.

(Translated by Google Translate)


2015年10月4日日曜日

狩野派 狩野孝信 Kano School - Kano Takanobu


狩野光信が狩野派を継いだ時代は、豊臣家から徳川家に政権が移る時代だった。

狩野派は、そうした時代に、一族の関係者を、豊臣氏、徳川家、宮廷などに送り込み、どのような政治状況になっても、狩野派が生き延びを図るための布石を打っていた。

関ヶ原の戦いが終わり、時代は徳川家に移りつつあった慶長13年、1608年に、狩野光信はわずか44才でこの世を去ってしまう。

父の永徳に次ぐ、壮年期での死。何か、遺伝的なものが原因かもしれない。

光信の子、貞信はわずか12才であったことから、光信の弟で、宮廷関係の仕事をしていた孝信が、急遽、狩野家を率いることになった。

この展覧会では、孝信は、14点の作品が展示され、その数は、最も多かった。

光信と並ぶ、この展覧会のもう一人の主役だった。

洛中洛外図屏風、唐船・南蛮船図屏風、賢聖障子絵、紫式部像、羅漢図など、その多彩な題材から、絵師としての技術の幅広さがうかがえる。

その狩野孝信も、元和4年、1618年に44才でこの世を去ってしまう。

永徳、光信に続く、働き盛りでの死だが、すでに、世は徳川に時代になり、大阪城の戦いで豊臣氏は滅び、安定の時期になっていた。

徳川家における御用絵師としての狩野派の位置は、すでに安定したものになっていた。

Kano Mitsunobu era took over the Kano school was the era in which government is transferred to the Tokugawa family from the Toyotomi house.

Kano faction, to such era, the clan of officials, Mr. Toyotomi, Tokugawa family, is fed such as in court, even if made to any political situation, had hit a strategic move for the Kano school is achieving survived.

Battle of Sekigahara is over, the era in 1608 there was a while go to the Tokugawa house, in 1608, Kano Mitsunobu would have left this world in just 44 years old.

And second only to the father of Eitoku, death in late middle age. Something, might cause those genetic.

Child Mitsunobu, from SadaShin was only 12 years old, brother of Mitsunobu, Takanobu that was the work of the court relationship, suddenly, was supposed to be led by the Kano home.

In this exhibition, Takanobu, the work of 14 points are exhibited, the number of which was the highest.

Inside of the capital city outskirts of Kyoto figure screen, Tosen-barbarian ship folding screen, KenKiyoshi shoji picture, Murasaki Shikibu image, such as Rakan view, from the variety of subject matter, breadth of technology as a painter is suggesting.

The Kano Takanobu also, in 1618, would died at 44 years old in 1618.

Eitoku, followed by Mitsunobu, the but death in the prime of life, already, and the world becomes the era Tokugawa, perish the Toyotomi clan in the battle of Osaka Castle, and this has been the stability of the period.

Position of the Kano school as patronage painter in the Tokugawa family, had become a thing already stable.

(Translated by Google Translate)



狩野派 狩野光信 Kano School - Kano Mistunobu


狩野永徳の死は、突然訪れた。天正18年、1590年のことだった。

同じ時期に台頭し、狩野派の強力なライバルに成長した、長谷川等伯率いる長谷川派との熾烈な競争は、狩野派に大きなプレッシャーをかけた。

永徳を継いで、狩野派を継いだのは、その子の光信だった。

光信は、安土城の壁画の制作にも父と共に参加し、直接、永徳から英才教育を受けていた。

この展覧会には、光信の手によるものと断定できる作品だけで、9点が展示されていた。

松図襖、花鳥図屏風、三十六歌仙図扁額、豊臣秀吉像など。

その多くが、重要美術品に指定されている。

この展覧会の主役の一人と言っていいだろう。

鎧の胴の部分に松竹鶴亀図が描かれた作品は珍しい。これは、豊臣鶴松が使ったものとのことだ。

Death of Kano Eitoku was visited suddenly. 1590, it was that of 1590.

It emerged at the same time, has grown into a powerful rival of Kano school, led by Tohaku Hasegawa, also fierce competition with Hasegawa school, we put the wheels pressure.

And in the footsteps Eitoku, it's took over the Kano school, it was a Mitsunobu of its children.

Mitsunobu is to join together with the father also murals of production of Azuchi Castle, directly, had received gifted education from Eitoku.

The exhibition, just work that can be concluded to be due to the hands of Mitsunobu, 9 points have been exhibited.

Matsu-zufusuma, flowers and birds view folding screen, Thirty-six Master Poets view Hengaku, such as Toyotomi Hideyoshi image.

Many of which have been designated as an important art.

Works Shochiku crane and tortoise diagram is drawn to the part of the body armor is unusual. This is the thing that the Toyotomi Tsurumatsu have used.

(Translated by Google Translate)



2015年9月6日日曜日

狩野派 狩野永徳 Kano School - Kano Eitoku


そして、ここに、狩野永徳が登場する。

狩野派の基礎を築いた元信の後を継いだのは、その子の松栄だった。永徳は、この松栄の長男である。

永徳は、幼き頃から、絵の才能が飛び抜けていたのだろう。松栄は、その永徳が後継として成長するために、そのサポート役に徹したようだ。

祖父にあたる正信も、永徳にかなりの期待をしていた。二人の共作と考えられる、屏風絵も残っている。

永徳の生きた時代は、織田信長、豊臣秀吉が活躍した、まさに安土・桃山時代だった。

現在、見ることのできる永徳の代表作は、洛中洛外図屏風、唐獅子図屏風、そして、檜図屏風など。

後者の2作品では、ダイナミックな描写を、洛中洛外図屏風では、繊細な筆つかいの永徳を見ることができる。

しかし、当時の絵の制作は、永徳が率いる絵師集団の共同作業であり、どこまでが永徳で、どこまでが弟子たちの手になるのか、本当のところはよくわからない。

例えば、織田信長の安土城の内装すべてを、狩野永徳率いるチームが担当した。

壮大な建物の中で、永徳たちが描かねばならなかった絵の量は膨大だったろう。

チームで作業をこなしたとは言え、まとめ役としての永徳の苦労は大変なものであったろう。

そうしたハードワークが健康に悪影響を及ぼしたのか、永徳は48才という働き盛りで、惜しくもこの世を去ってしまった。

永徳のおそらく集大成とも言える、安土城の壁画も、城とともに焼けてしまい、今では目にすることもできない。

And here, Kano Eitoku appeared.

It's took over after the Motonobu that laid the foundation of the Kano school, it was a Shoei of its children. Eitoku is the eldest son of this Shoei.

Eitoku is, from an early Childhood, probably picture of talent had by far. Shoei, in order for the Eitoku to grow as a successor, seems to have a strong commitment to its supporting role.

Also falls grandfather Masanobu, it had a considerable expectation in Eitoku. It is believed that two of the co-operation, also remains folding screen picture.

Living era of Eitoku is, Nobunaga Oda, Hideyoshi Toyotomi was active, it was exactly the Momoyama period.

Currently, the masterpiece of Eitoku that can be seen, inside of the capital city outskirts of Kyoto figure screen, foo dog folding screen and,, such as cypress figure screen.

In the latter two pieces, the dynamic representation, the inside of the capital city outskirts of Kyoto figure screen, it is possible to see Eitoku delicate brush to use.

However, production at the time of the picture, is a joint work of painter populations Eitoku led, where until at Eitoku, how far is what becomes in the hands of his disciples, I do not know well the place of the real.

All Azuchi Castle interior of Nobunaga Oda, a team led by Kano Eitoku was responsible.

In a magnificent building, the amount of picture Eitoku we had to be drawn would have been enormous.

Eitoku is such hard work probably had a negative impact on health. Especially of prime work of 47-year-old, I had left this world.

(Translated by Google Translate)