2016年4月3日日曜日

琳派 - 常照寺 あるいは尾形乾山の登場 Rinpa - Jyosyoji & Appearance of Korin Ogata


京都、鷹峰の光悦寺のすぐ近くにある、常照寺。

本阿弥光悦が徳川家康から拝領した、いわゆる光悦村の中にあり、光悦が久遠寺から日乾という日蓮宗の僧を招いたのが、この寺の始まりだという。

緑が実に美しい。


再び、琳派に思いを戻すと、光悦、宗達の後に、尾形光琳に登場してもらわねばならない。

そもそも、琳派という名称が、この尾形光琳の名前からきている。

琳派は光琳から始まったと考えれば、その前の時代の本阿弥光悦や俵屋宗達は、琳派というよりは、前琳派ということになる。

光悦は1560年頃、宗達は1570年頃の生まれで、尾形光琳は1658年生まれなので、およそ100年の隔たりがある。


しかし、尾形光琳は、明らかに、およそ100年前に生まれた光悦や宗達の作品に大きな影響を受けて、自らも同じような作品を、あるいはそれ以上のものを作ろうと考えた。

琳派の始まりといえる尾形光琳にあって、光琳の目指したものは、それは創設というよりも、継承であった。

琳派とは、継承の中の創造のことなのだ。

Kyoto, in the immediate vicinity of the Koetsuji of falconer, there is a source light hermitage of Soto.

Originally, but it was built as a retirement destination of the high priest of the Rinzai sect Daitokuji, There is only say that Zen, in the approach to Terauchi, the Koetsuji different atmosphere, you can feel those dignified.

Again, and return the thoughts in Rimpa, Koetsu, after Sotatsu, must have my appeared to Korin Ogata.

To begin with, the name Rimpa is, it comes from the name of this Korin Ogata.

Given the Rimpa began from Korin, this Honami Koetsu and Sotatsu Tawaraya of the previous era, rather than Rimpa is made to the fact that before Rimpa.

Koetsu is 1560 BC, in the birth of Sotatsu 1570 circa, Korin Ogata is because the 1658 was born, there is a gap of about 100 years.

However, Korin Ogata, obviously, heavily influenced by the work of Koetsu was born in the year about 100 before and Sotatsu, considered trying to make the work also similar themselves, or more than that,.

In the Ogata said that the beginning of Rimpa Korin, what with the aim of Korin, it is rather than a founder, was inherited.

The Rimpa, it thing of creation in the inheritance.

(Translated by Google Translate)

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