2016年3月12日土曜日

琳派 - 奇跡の鶴下絵三十六歌仙和歌絵巻 Rinpa - The Crane Scroll as a miracle


俵屋宗達と本阿弥光悦は、ほぼ同時代の京都で暮らしていた。

宗達が下絵を描いて、その上に光悦が字を書く、という共作の作品が、数多く残されている。

その中で、最も美しいのは、間違いなく、鶴下絵三十六歌仙和歌絵巻だろう。

2015年に京都で行われた琳派展では、この横13.5メートルの絵巻が、全編が一度に展示されて、大きな話題になった。


左から順にこの絵巻の下絵を見ていくと、岸辺に佇んでいる鶴達が、やがて大空に羽ばたき、上に下に飛びながら、最後はまた岸辺に降り立つ様子が描かれていて、まるで動く映像を見ているかのようだ。

その下絵の上に、本阿弥光悦が三十六歌仙の和歌を、光悦独特の筆つかいで書いている。

しかし、この絵巻では、明らかに宗達の下絵の方が光悦の書を圧倒しており、光悦はその勢いに押されてしまったのだろうか、途中で書き忘れた和歌を小さな文字で書き足している。

二人は、他にも同様に共作で多くの絵巻を作成したが、残念ながら、その多くは、断片に切り刻まれてしまった。

この鶴下絵三十六歌仙和歌絵巻は、奇跡のような二人のアーティストの競演の凄さを、後世の人々に伝え続けている。

Sotatsu Tawaraya and Koetsu had lived in Kyoto almost of the same age.

Sotatsu is draw a rough sketch, that Koetsu on to write a letter, work of the co-operation that have been left behind numerous.

Among them, the most beautiful, no doubt, would be The Crane Scroll.

In the Rimpa exhibition was held in Kyoto in 2015, picture scroll of the lateral 13.5 m is, the whole volume is on display at a time, it became a big topic.

When we look at in turn rough sketch of this picture scroll from left, crane are standing on the banks is, soon flapping in the sky, while flying down to the top, the last also have been drawn how the landed on the banks, like moving the video it as if looking at.

On top of the draft, the poetry of Honami Koetsu is thirty Rokkasen, wrote in Koetsu distinctive brush use.

However, in this picture scroll, has been clearly overwhelm the Koetsu book towards the sketch of Sotatsu, Koetsu wonder had been pushed to its momentum, by adding to write a write forgotten waka in the middle of a small character there.

Two people, was creating a lot of picture scroll in the same co-operation to other, unfortunately, many of which had been chopped into pieces.

This crane sketch thirty Rokkasen Waka picture scroll is, the dreadfulness of the contest of the two artists, such as a miracle, and continues to tell future generations of people.

(Translated by Google Translate)

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