2015年の5月に、京都の狩野派展、PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭、KYOTOGRAPHIE 京都国際写真祭 2015、光悦寺などを訪れたときの記録。 In May 2015, I visited to Kano school of Kyoto exhibition, PARASOPHIA: Kyoto International Contemporary Arts Festival, KYOTOGRAPHIE Kyoto International Photography Festival 2015 and Koetsuji so on.
2015年11月8日日曜日
狩野派 狩野山楽 Kano School - Kano Sanraku
狩野山楽も、豊臣氏と縁のある絵師だった。
山楽は、1559年に浅野長政の家臣の家に生まれた。内膳と同じく、山楽も武士の子だった。
浅野長政が豊臣秀吉に滅ぼされた後、秀吉に仕えていたが、秀吉がその絵の才を知り、狩野永徳の元で絵を描くように命じた。
山楽は、永徳からそのダイナミックな画風を直接学び、永徳の画風を最も受け継いだ絵師と言われている。
この展覧会では、7点の作品が出展された。花鳥図屏風、山水図襖、三十六歌仙図扁額など。
中でも、一番の見所は、唐獅子図屏風だろう。永徳にも同じテーマの有名な絵があるが、山楽のこの作品も、永徳の画風を引き継ぎながら、むしろより大胆に発展させているようにも見える。
山楽は、豊臣氏の滅亡後、その関係者と目され、一時はその身を隠さなければならない立場に追い込まれた。
狩野本家のとりなしで、何とかその追求から逃れ、1635年に亡くなるまで、京都で絵を描き続けた。
江戸に移りその後の狩野派の本流を作り上げた探幽は、バランスのとれた安定した時代にマッチした絵を描いたが、山楽は、永徳の画風を引き継いだ。
その後の京都には、伊藤若冲、曽我蕭白などの個性的な絵師が生まれていくが、山楽は何らかの形で、そうした流れに影響を与えたのかもしれない。
Kanō Sanraku also was a painter with Toyotomi clan and the edge.
Sanraku was born in the house of vassal of Nagamasa Asano in 1559. As with Naizen, mountain music was also a child of the samurai.
After Nagamasa Asano was destroyed in Hideyoshi Toyotomi, but had served in Hideyoshi, Hideyoshi know the talent of the painting, it was ordered to draw with Kano Eitoku of the original.
Sanraku is, to learn the dynamic style of painting directly from Eitoku, it is said to be the most inherited painter a painting style of Eitoku.
In this exhibition, works of 7 points have been exhibited. Flowers and birds figure screen, landscape view bran, such as Thirty-six Master Poets view Hengaku.
Above all, most of the attractions are, would lions figure screen. There is a famous painting of the same theme in Eitoku, but this piece of mountain music as well, while taking over the painting style of Eitoku, is also visible in as boldly to develop than rather.
Sanraku after Toyotomi's destruction, its been officials and eyes, temporarily was forced to stand you must hide the body.
In intercession of Kano head family, he managed to escape from the pursuit, until his death in 1635, and continued painting in Kyoto.
Tanyu have created a subsequent Kano school of mainstream moved to Edo, but drew the matched picture to the harmonious and stable era of balance, Sanraku took over the painting style of Eitoku.
Subsequent Kyoto, Jakuchu Ito, go born unique artist, such as Soga Shohaku, but Sanraku is in some way, it might have had an impact on this trend.
(Translated by Google Translate)
登録:
コメントの投稿 (Atom)
0 件のコメント:
コメントを投稿